Markedstall for 2024 fra Opplysningskontoret for meieriprodukter

Nå har vi fått markedstallene for 2024 fra Opplysningskontoret for meieriprodukter. Under finner dere tallene som er mest relevante for oss som driver med håndverksost.
 
Grønne tall i alle kategorier

2024 ble et godt år for meieriproduktene, med både volumoppgang og økning i forbruk per person i alle kategorier i forhold til 2023. Størst økning var det for smør (+ 7,8 %), fløte (+ 6,0 %) og ost (+ 5,5 %). Melk økte også med 1,2 % i volum og også hadde økning per capita. Den positive utviklingen for melk skyldes salgsøkning av helmelk og både søt og syrnet melk med smak.

Per capita har vi konsumert 20,4 kilo ost i 2024. Dette er 4,4 % mer enn i 2023.
 
Trender og populære produkter
Det er to markerte trender som driver mye av økningen i salget av meieriprodukter. Den ene er økt interesse for mat og drikke som oppfattes som ekte, naturlige og rene produkter. Den andre er en fortsatt økende oppmerksomhet rundt produkter som har høyt innhold av proteiner.
 

Følgende enkeltprodukter hadde størst prosentvis volumøkning i 2024:

Cottage cheese (+ 40,1 %)
Muggost (+ 21,5 %)
Yoghurt naturell (+ 15,8 %)
Søtmelk med smak (+ 10,1 %)
Smør (+ 7,8 %)
Helmelk (+ 7,7 %)

Norsk ost vs. importert ost
Osteforbruket økte markant i 2024 til tross for at grensehandelen antas å ha tatt seg opp til nivået før pandemien. Volumet av norskprodusert ost steg med 5,8 %, tilsvarende 5,2 millioner kilo. Dette gav et totalt salg av norsk ost på 93,7 millioner kilo. Inkluderer vi importert ost var den totale økningen 5,5 %. Veksten i forbruk av importert ost var i 2024 dermed lavere enn veksten i forbruk av norsk ost.

For norskprodusert ost har cottage cheese hatt den største økningen på hele 40,1 % i volum. Denne veksten skyldes blant annet økt fokus på cottage cheese i treningsmiljøer, på sosiale medier samt lansering av nye varianter med smak.

Gulost hadde en vekst på 4,9 % i 2024, og er den ostetypen som har hatt størst volumøkning med en økning på 3,2 tonn. Gulost utgjør mer enn 73 % av osten vi konsumerer, en andel som har holdt seg relativt jevnt over tid.

Utvikling over tid
Nedenfor ser dere tabeller som viser utviklingen i salget av ost mellom 2007-2024 samt utviklingen i hvor mye ost vi spiser per person mellom 2000-2024. Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)

Post expires at 11:27 on 21. februar 2027

Del dette innlegget