Markedstall for 2024 fra Opplysningskontoret for meieriprodukter
2024 ble et godt år for meieriproduktene, med både volumoppgang og økning i forbruk per person i alle kategorier i forhold til 2023. Størst økning var det for smør (+ 7,8 %), fløte (+ 6,0 %) og ost (+ 5,5 %). Melk økte også med 1,2 % i volum og også hadde økning per capita. Den positive utviklingen for melk skyldes salgsøkning av helmelk og både søt og syrnet melk med smak.
Følgende enkeltprodukter hadde størst prosentvis volumøkning i 2024:
Cottage cheese (+ 40,1 %)
Muggost (+ 21,5 %)
Yoghurt naturell (+ 15,8 %)
Søtmelk med smak (+ 10,1 %)
Smør (+ 7,8 %)
Helmelk (+ 7,7 %)
Norsk ost vs. importert ost
Osteforbruket økte markant i 2024 til tross for at grensehandelen antas å ha tatt seg opp til nivået før pandemien. Volumet av norskprodusert ost steg med 5,8 %, tilsvarende 5,2 millioner kilo. Dette gav et totalt salg av norsk ost på 93,7 millioner kilo. Inkluderer vi importert ost var den totale økningen 5,5 %. Veksten i forbruk av importert ost var i 2024 dermed lavere enn veksten i forbruk av norsk ost.
For norskprodusert ost har cottage cheese hatt den største økningen på hele 40,1 % i volum. Denne veksten skyldes blant annet økt fokus på cottage cheese i treningsmiljøer, på sosiale medier samt lansering av nye varianter med smak.
Gulost hadde en vekst på 4,9 % i 2024, og er den ostetypen som har hatt størst volumøkning med en økning på 3,2 tonn. Gulost utgjør mer enn 73 % av osten vi konsumerer, en andel som har holdt seg relativt jevnt over tid.
Utvikling over tid
Nedenfor ser dere tabeller som viser utviklingen i salget av ost mellom 2007-2024 samt utviklingen i hvor mye ost vi spiser per person mellom 2000-2024. Kilde: Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK)


Post expires at 11:27 on 21. februar 2027